Jongeren die vroegtijdig de school verlaten, hebben het vaak moeilijker om werk te vinden. Als onderwijsstad wil Halle dat elke jongere de kans krijgt om zijn schoolloopbaan positief af te ronden.
Daarom zet het stadsbestuur, samen met lokale onderwijs- en welzijnspartners, sterk in op preventie van schooluitval — zowel in het basis- als secundair onderwijs.
Een stad die haar scholen ondersteunt
Halle is een echte scholenstad. We willen dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen en zich goed voelen op school.
Met een preventief beleid ondersteunen we scholen en leerkrachten om kwetsbare leerlingen op tijd te bereiken. Zo kunnen leerlingen bij risico op afhaken een intensief traject op maat krijgen — met ruimte voor begeleiding, overleg en herstel.
Trajecten op maat
Wanneer een leerling nood heeft aan extra steun, wordt een persoonlijk begeleidingstraject uitgewerkt. Daarbij werken we samen met:
- de leerling en ouders,
- de school en leerkrachten,
- en het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB).
De duur en aanpak van de begeleiding hangen af van de noden en situatie van de jongere.
De aanmeldingen verlopen via de zorgcoördinator van de school volgens een specifieke procedure. De leerlingen wordt via het verbonden CLB aangemeld zodat verder kan bekeken worden welke noden er zijn en welk traject hiervoor passend is.
Voor het secundair onderwijs
Voor leerlingen uit het secundair onderwijs en het centrum voor duaal leren bieden Groep Intro vzw en Arktos vzw begeleidingstrajecten op maat aan.
Deze organisaties hebben in Halle een sterke expertise in maatwerk opgebouwd. Ze werken nauw samen met jongeren, gezinnen en scholen, en zetten hun ruime netwerk in om de juiste ondersteuning te bieden.
Voor het basisonderwijs
In het basisonderwijs werkt de stad samen met vzw Jeugdhulp Don Bosco Vlaanderen – Dagcentrum De Wip. Zij begeleiden kinderen die extra hulp nodig hebben, met aandacht voor weerbaarheid, zelfbeheersing en sociaal gedrag. Zo krijgen ook jongere leerlingen de kans om hun schoolloopbaan positief verder te zetten.
Steun voor leerkrachten
Niet alleen leerlingen, maar ook leerkrachten worden versterkt. Door extra vorming rond weerbaarheid en verbinding kunnen zij nog beter omgaan met leerlingen die het moeilijk hebben.
Evaluatie en samenwerking
De trajecten worden regelmatig besproken tijdens een zorgcoördinatorenoverleg. Tijdens die intervisiemomenten:
- worden resultaten geëvalueerd,
- signalen en noden gedeeld,
- en praktische tools en tips uitgewisseld.
Zo leren scholen van elkaar en blijft het beleid levend, afgestemd en effectief.